Menu
Obec Trávnica
ObecTrávnica

Náučný chodník

- "História a súčasnosť obce Trávnica"

Náučný chodník "História a súčasnosť obce Trávnica" je situovaný v intraviláne a v chotári obce Trávnica. Prevedie Vás po 24 zastávkach osadených informačnými panelmi. Tematicky je zameraný na historické, prírodné a súčasné zaujímavosti obce. Medzi ne nepochybne patria štyri kaštiele, parky, dva rybníky a mnohé ďalšie pozoruhodnosti obce Trávnica. Terén je nenáročný a je vhodný na pešiu, ale aj na cyklistickú turistiku. Niektoré časti trasy sú vedené po poľných prašných cestách, ich stav sa môže meniť a spôsobiť obtiažnejšiu schodnosť v prípade, že je po daždi. Terén však umožňuje prejsť chodník aj v zimnom období.

Východisko: Centrum obce Trávnica, priestor pred budovou Základnej školy Trávnica
Dĺžka: 13 km, prevýšenie 40 m
Čas prechodu: 3 - 3,5 hod.
Počet zastávok: 24
Zameranie chodníka: prírodovedné, historické
Typ chodníka: samoobslužný, peší, cyklistický, čiastočne okružný
Náročnosť terénu: nenáročný
Prístup: SAD zastávka autobusu obec Trávnica (zastávka Trávnica-rázcestie)
Rok otvorenia a garant: 2012, Obecný úrad Trávnica
Textový sprievodca: Leták "Náučný chodník, História a súčasnosť obce Trávnica" (2012) v pdf
Podrobný textový sprievodca: Mapka + itinerár trasy v pdf

Kontakt: Obecný úrad Trávnica, Hlavná 37/65, 941 46 Trávnica, tel. kontakt: 0356584126

Nasledovná mapa je interaktívna - po kliknutí za číselnú značku na mape sa Vám zobrazí názov a text príslušného informačného panela.

Zobraziť náučný chodník na väčšej mape.

Trasa náučného chodníka začína na ústrednom priestranstve obce - na oddychovej zóne pred budovou základnej školyPo kliknutí sa Vám zobrazí fotogaléria informačných tabúľ.

Itinerár

Na prvej informačnej tabuli bez poradového čísla s názvom Orientačná mapa nájdete prehľadové mapy s naznačenými polohami informačných tabúľ pozdĺž  ktorých je vedená celá trasa. V blízkosti tabule s mapou nájdete ešte tri nasledovné informačné tabule:

1. Zdravotné stredisko – bývalý notariát

2. Ústredné priestranstvo

3. Pamätné udalosti obce

Zväčšiť mapu

Následne pokračujte južným smerom po ulici Veľká strana okolo obecného trhoviska a potom odbočením vpravo sa vydajte smerom do kopca po asfaltovej ceste. Na vrchole kopca odporúčame malú odbočku z trasy na vrchol kopca Zobor.  Na vyhliadku sa dostanete po odbočení z asfaltovej cesty na vrchole stúpania od obce smerom doprava. Odbočka je cca 500m od trhoviska. Po odbočení choďte cca 150m po poľnej ceste naspäť smerom k obci. Na mape je odbočka naznačená zelenou čiarou. Z vyhliadky je pekný pohľad na južnú a strednú časť obce. Vráťte sa späť na asfaltovú cestu a pokračujte dole do údolia cca 1.2 km, potom odbočte doľava po asfaltovej ceste do mierneho stúpania. Čoskoro Vás čaká ďalšia informačná tabuľa:

5. Vodná nádrž II.

Cesta pokračuje povedľa rybníka po poľnej prašnej ceste, môžete si vybrať či pôjdete po ľavej či pravej strane, rozhodnite sa na základe aktuálnej situácie. Platí, že ľavá strana je menej náročná - lepšie schodná. Po prejdení cca 1,3km sa dostanete k miestu kde sa vlieva potok do rybníka, kúsok odtiaľ sa nachádza most cez potok:

14. Barokový most

Nasleduje cesta späť do obce, navigujte sa na asfaltovú cestu, ktorá mierne stúpa v úseku cca 1.4km po začiatok prudšieho klesania do obce. Už po pár metroch natrafíte na ďalšie dve informačné tabule:

13. Poľovnícke združenie

12. Lipová alej

Pokračujte ďalej po asfaltovej ceste miernym stúpaním cca 1,3km. V momente ako dosiahnete vrchol stúpanie čaká Vás po pravej strane cesty informačná tabuľa:

11. Kamenný kríž

Pokračujte ďalej prudším klesaním smerom do intravilánu obce. Hneď po tom ako vojdete do obce nasledujte cestu dvomi odbočeniami vpravo, ďalej pokračujte po ulici s názvom Dolinky popri koryte potoka, ktorý je po vašej ľavej ruke, čoskoro sa dostanete ku obecnému športovému areálu:

10. Športový areál

Po obhliadke športového areálu  pokračujte  trasou po ceste ktorou ste prišli k ihrisku, ďalej pokračujte cez most ponad potok. Asi 30 metrov za mostom na ľavej strane cesty sa v tieni stromov nachádza informačná tabuľa:

9. Chudobinec – Xenodochium

Od kríža - chudobinca pokračujte po ulici Hornohájska - je ulička, ktorá ústi presne oproti krížu. Prejdite ulicou bez odbočenia až na koniec a pokračujte ďalej poľnou prašnou cestou popri koryte potoka, ktorý je na vašej pravej strane. Po 900 metroch prejdite mostom na druhý breh potoka a pokračujte vľavo cca 80m, kde pred Vami ukáže svoju krásu:

15. Vodná nádrž I.

Trasa pokračuje návratom späť do obce tou istou cestou ako ste prišli ku rybníku.  Do obce vstúpite znovu cez Hornohájsku ulicu, tu však po cca 150 m odbočte z cesty doprava cez uličku s názvom "Priechodná" a ďalej pokračujte po ulici Hrobce smerom dole ku kostolu. Po prejdení cca 200m po ulici Hrobce, pred križovatkou, Vás čaká pri odbočke napravo informačná tabuľa:

8. Kaštieľ Tarischa

Pokračuje smerom dolu a už po chvíli sa dostanete na námestíčko pred kostolom, kde sa nachádzajú informačné tabule:

6. Kostol

7. Socha svätého Floriána

Z námestie pred kostolom trasa náučného chodníka pokračuje po ulici Veľká Strana(južným smerom, revitalizovaná ulica) a smeruje späť s východiskovému bodu chodníka, k ústrednému priestranstvu. Na ulici Veľká Strana si môžete urobiť občerstvovaciu prestávku, nájdete tu dve pohostinské zariadenia a dve predajne potravín. Tesne pred momentom ako dosiahnete bod ústredného priestranstva pred školou odbočte doprava do mierneho stúpania - Cintorínska ulica. Po prejdení cca 200m  Vás čaká informačná tabuľa:

17. Obecné nájomné byty

Pokračujete ďalej po Cintorínskej ulici a po chvíľke prídete ku zastávke:

16. Cintorín

Od cintorína nasleduje návrat späť po Cintorínskej ulici ku ústrednému priestranstvu. Na ústrednom priestranstve sa navigujte pred informačnú tabuľu:

4. Základná škola s materskou školou

Zostávajúca časť náučného chodníka pokračuje popri Hlavnej ceste. Z ústredného priestranstva pokračujte po Hlavnej ceste smerom do obce Maňa. Vydajte sa po chodníku popri ceste, tá smeruje stúpaním popri parku. Hneď po niekoľkých metroch na ľavej strane cesty nájdete informačnú tabuľu:

18. Kaštieľ Rudnyanszkých

Pokračujte po Hlavnej ceste ďalej do stúpania a postupne budú nasledovať zastávky:

19. Obecný úrad

20. Kúria

21. Kaštieľ Barlanghiho

22. Budova liehovaru, pálenica

Tu nasleduje krátke odbočenie z Hlavnej cesty do slepej uličky s názvom Orgovánová, tá ústi do Hlavnej cesty hneď oproti zastávky "Budova liehovaru". Tu Vás čaká zaujímavá technická pamiatka, ktorú vidieť už z diaľky:

23. Veterná studňa

Vráťte sa späť na Hlavnú cestu a pokračujte ďalej, asi po 160m prídete na koniec intravilánu obce a kúsok za tabuľou koniec obce prídete ku poslednej informačnej tabuli  náučného chodníka s názvom:

24. Socha Immaculaty

035/6584 101
obec.travnica@gmail.com

Mobilná aplikácia

Sledujte informácie z nášho webu v mobilnej aplikácii - V OBRAZE.